Inför stundande julhandel är regeringens budskap tydligt: undvik trängsel och ställ in shoppingrundor i butiker och köpcentrum. Istället uppmanas svenskarna att handla online och se till att få varorna hem till dörren. Men vad krävs för att svenskarna ska välja att handla julklapparna online med hemleverans istället för ombud? Att kunna bestämma exakt leveranstid och datum själv är något svenskarna värderar. Det visar en undersökning från Best Transport.
Svenskarnas konsumtionsmönster har förändrats kraftigt under pandemi-året 2020. Framförallt har e-handeln nått nya höjder. Förskjutningen från fysisk till online-shopping har skapat ett tryck på transportaktörer och inte minst på Best Transport. Under året har last mile-aktörens hemleveranser i Sverige ökat drastiskt med ständigt nya toppnoteringar i antal hemleveranser. När regeringen nu uppmanar svenskarna att handla reafynden under Black Friday och julklapparna online och få dem hemlevererade till dörren, väntas nya volymrekord.
– Den volymökningen e-handeln upplevt under året saknar motstycke och mer än någonsin är hemleveranser av allt från mat till kläder en betydande komponent för det nya livspusslet. Inte minst för att vi ska kunna följa rekommendationerna om att stanna hemma, hålla avstånd och undvika trängsel. Vi är ödmjuka inför den viktiga funktionen vi utgör, genom vilken svenskarnas leveranser ska nå hela vägen hem på ett tryggt och säkert sätt, i en osäker och svårnavigerad tid. För oss innebär det exempelvis ett ändrat kvittensförfarande för ökad distansering mellan budet och mottagaren i samband med leveranser och vi har dessutom en funktion där man kan välja leverans utanför dörren vilket innebär att du inte behöver ha någon kontakt med budet, säger Niklas Knight, VD på Best Transport.
Leveranstid och datum viktigt – men även en utökad kapacitet
Men vad krävs för att svenskarna ska välja hemleverans före att handla i butiker eller beställa till ombud? En undersökning från Best Transport visar att det mest avgörande är att kunna välja leveranstid och datum själv. Men viktigt är också att kunna få en mer exakt estimerad leveranstid. Faktorer som sannolikt har blivit än viktigare i takt med e-handelns framfart under året och med nuvarande restriktioner. För att möta efterfrågan i en tid då hemleveranser är viktigare än någonsin har Best Transport vässat verksamheten. Utökad kapacitet, både gällande fordon, personal och terminal, samt investeringar i tech-lösningar såsom en ny spårningsportal för konsument.
– Vi måste tillsammans platta ut e-handelskurvan där många e-handlare redan tagit initiativ genom att erbjuda Black Friday-rea under en längre period. Genom att sprida ut beställningar över en längre tid kan vi avlasta e-handelskedjan, vilket ökar leveranssäkerheten för kunderna, så att alla kan få sina hemleveranser i tid. Vi kommer som alltid göra allt i vår makt för att fortsätta erbjuda snabba hemleveranser även i kommande period. Vi håller också alltid kunden informerad om vad status är på leveransen utifall att det finns risk för försening. Men tänk på vara ute i god tid och inte vänta till sista minuten med att beställa hem julklapparna, avslutar Niklas Knight, VD på Best Transport.
Tips för en säkrare julhandel online:
Ladda ner hela undersökningsresultatet:
Undersökningsresultat – så tycker svenskarna
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Ipsos under 2020 på uppdrag av Best Transport. Sammanlagt genomfördes 2 500 intervjuer via internet med män och kvinnor 18+ år i Sverige.
Niklas Knight
Koncernchef, Best Transport
niklas.knight@besttransport.se