lastbil_stan2.png

23 januari 2018

Best Transport storsatsar tillsammans med e-handeln

I och med de senaste årens breda expansion av e-handeln i Sverige har även företagandet vuxit på flera plan. En av de branscher som dragit stora fördelar av svenskarnas allt mer utbredda online-shopping är transportindustrin. Och ett av de företag som nu storsatsar och expanderar kraftigt är Best Transport. Målsättningen är att bli det självklara valet för framtidens konsumenter.

I april 2017 tillträdde Niklas Knight som ny vd för Best Transport. Närmast kommer Niklas från vd-tjänsten hos SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum. I sin nya roll ställs han nu inför en rad utmaningar i en växande bransch. Sedan 2014 har omsättningen mer än trefaldigats och idag sysselsätter företaget med anställda och underleverantörer fler än 600 personer. Best Transport har under det senaste året genomfört flera förvärv men också haft en stark organisk tillväxt inom bud, distribution och inte minst hemleveranser. En rad nya samarbeten med några av e-handelns främsta aktörer gör också att nu såväl Åhléns som Skincity och apoteksjätten Apotea når, via Best Transport, nästan 70 procent av Sveriges befolkning med leveranser direkt till dörren.

– Vi har enorma möjligheter att fortsätta växa och expandera. Transportbranschen går hand i hand med e-handeln och med det ställs högre krav på oss. Bland annat måste vi och branschen inse att vi är serviceföretag med allt vad det innebär. Best Transport jobbar nu hårt inom området e-handel för att utveckla smarta leveranser på kundens villkor. Vi jobbar också med att slutföra samarbeten som sätter oss i teknisk framkant och vi kommer även öka våra investeringar inom detta område, säger Niklas Knight, vd Best Transport.

De kommande åren är Best Transport fokuserade på vidare expansion. Med målsättningen att bli den ledande aktören för hela den nordiska marknaden när det gäller snabba transporter, distribution på kundens villkor och sista milen-lösningar. Idag erbjuder Best Transport hemleveranslösningar på kvällstid. Med rätt geografiska förutsättningar kan leveranserna ske samma dag som konsumenten lägger sin order. Utöver Sverige har företaget verksamhet i Norge och Danmark. 2016 omsatte Best Transport omkring 430 miljoner kronor, en siffra som förväntas öka rejält de kommande åren

En av utmaningarna i kommande arbete är att samla kraften inom bolaget, något som är vanligt när bolag konsoliderats. Dessutom har företaget en önskan om att stärka branschen i hopp om att locka talanger, något som han ser som nyckeln till att fortsätta växa in i en allt mer accelererande marknad.

– Transport- och logistikbranschen har tidigare dragits med relativt dåligt rykte, vilket är oförtjänt. Vi vill driva på utvecklingen och locka fler till en bransch där det finns många nya yrkesroller och karriärvägar att upptäcka. För att vi ska kunna driva den utvecklingen behöver vi fler kompetenta medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter i branschen. Det kommer att bli en viktig del i mitt arbete på Best Transport, fortsätter Niklas.

– Vi har ett konkurrenskraftigt erbjudande. Våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb och konsumenterna kan följa sina leveranser grafiskt. Vi kommer att fortsätta att utveckla detta men med ett ökat fokus på serviceupplevelsen och integrerade lösningar, avslutar Niklas.

Kontakt

Niklas Knight
VD, Best Transport
076-142 52 37
niklas.knight@besttransport.se

Nyhetslistan